روانشناسی
تاریخ ارسال : 1393/08/26
حجم فایل : 87.38KB
فرمت فایل : zip
رمز عبور : ندارد
بازدید : 2,198 مرتبه
چكيده :
در پژوهش حاضر به بررسي تاثير شيوههاي فرزند پروري بر رشد اجتماعي كودكان ( )پرداخته شده است . در پژوهش تعداد 60 نفر به عنوان گروه نمونه به شكل انتخاب در دسترس دبستان كيمياي سعادت منطقه 3 تهران انتخاب شده است.
براي سنجش روش فرزند پروري از آزمون بامريند و براي سنجش رشد اجتماعي كودكان از آزمون وايلند استفاده گرديده است و بدين منظور هر دو آزمون توسط والدين پاسخ داده شده است و داده هاي آماري بدست آمده توسط روشهاي آماري توصيفي و استنباطي محاسبه گرديده است .
نتايج پژوهش حاكي از آن است كه در بين سه سبك فرزند پروري ( مستبدانه ، سهل گيرانه ، آزاد منشانه ) فقط بين سبك فرزند پروري آزاد منشانه با رشد اجتماعي ارتباط معناداري وجود دارد . به اين معنا كه انتخاب سبك فرزند پروري آزاد منشانه از سوي والدين به افزايش رشد اجتماعي كودكان منجر مي شود .
مقدمه :
خانواده پايه و اساس اجتماع وسلول سازندهي زندگي و حيات بشري است و در وسيعترين مفهوم كلمه ، خاستگاه اصلي اعضاي خويش و پناهگاه آن است . پناهگاهي كه نخستين تجربهي انسان براي « اجتماعي زيستن » در آن صورت مي گيرد . از خانواده است كه فرد بر ميخيزد و به خانواده است كه فرد روي مي آورد ، تا در آنجا با گروهي كه با يكديگر پيوندي نزديك و صميمي دارد آرام گيرد .
خانواده از مهمترين و كهنترين واحدهاي اجتماعي است كه بر نهادي به نام ازدواج بنا نهاده شده است . ( جامعه شناسي مفاهيم كليدي ، قنادان ، مطيع ، 1383)
شيوههاي تربيتي ،كنترل و ادارهي كودكان توسط والدين ، بدون شك يكي از مهمترين عوامل به وجود آمدن مشكلات رفتاري كودكان است . اغلب والدين اطلاعات و آشنايي كافي در زمينهي شيوهي برخورد و تربيت فرزندان خود را ندارند و اين امر هم به علت فقر فرهنگي و تربيتي والدين ، سرپرستي ناقص يكي از والدين ، نابسامانيهاي خانوادگي يا دعوا و جدايي والدين است .
كودكان در جريان اجتماعي شدن مهر و صحبت ، فداكاري و گذشت ، خشم و نفرت ، حسادت و شك و كينهتوزي را در كنار والدين و خواهران و برادران خود تجربه ميكنند . خانواده آن قدر به هم وابستهاند كه هر نوع مشكل يا مساله يك عضو خانواده به طور مستقيم بر زندگي ساير اعضاء تاثير ميگذارد .
روان شناسان سالهاست با ابداع روشهاي ويژه كوشيدهاند تاثير خانواده را بر چگونگي رشد شخصيت روشن كنند .( احدي ، جمهوري ، 1380)
در ابتدا ، نوزاد ،موجودي است ناتوان متكي به ديگران و اين والدين هستند كه بايد نيازها و احتياجات جسمي و رواني او را تأمين كنند . اما با رشد و نمو جسمي ،ذهني و رواني كودك آرام آرام روند دلبستگي و وابستگي خود را تغيير ميدهد و به جاي ديگران فقط به خودش متكي مي شود . ( سيف نراقي ، نادري ، 1380)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چكيده ........................................................................................................................
فصل اول : كليات پژوهش .........................................................................................
مقدمه ........................................................................................................................
طرح مسئله ................................................................................................................
ضرورت و اهميت پژوهش .......................................................................................
اهداف پژوهش .........................................................................................................
پرسشهاي پژوهش .................................................................................................
فرضيه هاي پژوهش .................................................................................................
متغيرهاي پژوهش .....................................................................................................
تعاريف پژوهش ........................................................................................................
فصل دوم ..................................................................................................................
مقدمه ........................................................................................................................
الف ) رشد اجتماعي ..................................................................................................
رشد اجتماعي در دوران هاي مختلف .......................................................................
رشد اجتماعي در دورهي پيش دبستاني ...................................................................
رشد اجتماعي در دبستان .........................................................................................
رشد اجتماعي در نوجواني ........................................................................................
اهداف رشد اجتماعي .................................................................................................
نظريه يادگيري اجتماعي بندورا ................................................................................
مطالعات عروسك بلوبد .............................................................................................
تاريخچهي فرزند پروري ..........................................................................................
شيوهي فرزند پروري ازنظر باوم مريند .................................................................
شيوه مقتدرانه ...........................................................................................................
شيوه سهل انگاري ...................................................................................................
شيوه خودكامه ..........................................................................................................
الگوي جديد فرزند پروري بام مريند ........................................................................
نظريههاي مربوط به شيوهي فرزند پروري .............................................................
پژوهشهاي انجام شده در خارج و داخل كشور ....................................................
فصل سوم .................................................................................................................
مقدمه ........................................................................................................................
جامعه آماري پژوهش .............................................................................................
نمونه و روش نمونهگيري .........................................................................................
ابزار پژوهش ............................................................................................................
الف) مقياس شيوههاي فرزند پروري ........................................................................
روايي ........................................................................................................................
پايايي .........................................................................................................................
تهيه نسخه فارسي .....................................................................................................
نمره گذاري ...............................................................................................................
مقياس رشد اجتماعي و ايلند .....................................................................................
پايايي .........................................................................................................................
اعتبار .........................................................................................................................
روش جمع آوري دادهها ...........................................................................................
روش آماري .............................................................................................................
فرمول ضريب هم بستگي پيرسون ...........................................................................
تحليل دادهها ..............................................................................................................
فصل چهارم ..............................................................................................................
مقدمه .......................................................................................................................
بخش اول : توصيف نمرات به دست آمده از آزمونهاي رشد اجتماعي
وايلند و روش فرزند پروري باوم مريند ..................................................................
1- نتايج بدست آمده از روش فرزند پروري ...........................................................
2- داده هاي آماري مربوط به آزمون رشد اجتماعي وايلند ....................................
3- دادههاي آماري مربوط به آزمون فرزند پروري سهل گيرانه ...........................
4- دادههاي آماري مربوط به آزمون فرزند پروري مستبدانه ................................
5-دادههاي آماري مربوط به آزمون فرزند پروري آزاد منشانه ............................
بخش دوم : بررسي فرضيههاي پژوهش ................................................................
1- بررسي فرضيه اول پژوهش ...............................................................................
2- بررسي فرضيه دوم پژوهش ..............................................................................
3- بررسي فرضيه سوم پژوهش .............................................................................
فصل پنجم :................................................................................................................
بحث و نتيجه گيري ...................................................................................................
محدوديتهاي پژوهش ..............................................................................................
پيشنهادها ..................................................................................................................
فصل ششم ................................................................................................................
خلاصه پژوهش ........................................................................................................
فهرست منابع ...........................................................................................................